Visuell
identitet
Currentum
Currentum är ett nytt bolag som samlar olika installationsföretag över hela sverige, allt från el och vatten till ventilation och säkerhet. Eftersom de är nya var de i stort behov av en visuell identitet. Kunden hade önskemål att få med kalla och varma strömmar i sin logo eftersom de arbetar med luft- och vattenlösningar och pilar som visade riktingar. I tätt samarbete med kund och med input från kollegor tog jag fram flera tre förslag på logo som Currentum själv välja.
Utmaning var att hitta ett eget formspråk för Currentum trots att partnerföretagen har sina identiteter och åsikter. Symbolen är ett C men visar också en riktning och växel mellan kallt och varmt. Istället för klassisk rött + blå fick det bli mörkblå med en orange, som kompletteras med en ljusblå och grå. Färgerna och teckesnittet ska framhäva att det är ett modernt, förtroendeingivande och tryggt företag.
Schemagi
När företaget startades 2011 hade de en logotyp som passade för en ung startup. Nu med flera års erfarenhet var det dags att uppgradera logon efter företagets nuvarande varumärkesidentitet.
Symbolen är i grunden en grid som ska föra tankarna till scheman utan att vara övertydlig. Den visar att bitarna faller på plats och ger associationer till Rubriks Kub, för i grund och botten beskriver sig Schemagi själva som nördar – de är specialiserade på komplexa schemaläggningsfrågor.
I detta uppdrag fick mina råd och rekomendationer mycket stor vikt. Kunden ogillade sin gamla logo och ville att vi skulle gå i helt annan rikting, men jag tyckte ändå att den ursprungliga färgen och att ha gemener istället för versaler passade Schemagis pigga sätt och kundorienterade varumärke.