Kontaktcenter

Rörliga kampanjer fångar uppmärksamhet och passade därför bra i rekryteringskampanjen för Norrköpings kommuns kontaktcenter. Kampanjen gjordes på facebook och instagram med anpassade målgrupper. Istället för foton på människor som får symbolisera de olika tjänsterna och riskerar att skapa en bild av de sökande som inte överensstämmer med de själva, så valde vi att koppla ihop rollerna med ikoner och på så sätt inte exkludera någon från att söka som skulle passa för tjänsten. På ett lekfullt sätt animerades ikonerna i fyra olika klipp och tjänsterna fick metaforer som väcker intresse för att få människor att vilja veta mer.

De fyra rektryteringsklippen sattes också ihop till en film och publicerades i Norrköpings kommuns sociala medier.

 

Öppningsfilm

Alla filmer är inte för sociala medier. Denna öppningsfilm beställde TRR för att ha något proffsigt rullade i bakgrunden innan sitt seminarium om ”Framtidens Arbetsmarknad”. Filmen är därför på temat framtid och känslan ska vara innovation och hoppfullhet. Jag började med att välja ut en musik som passade till känslan och efter det letade jag fram filmklipp som liknade inspirationsbilderna TRR skickat (VR, drönare, robotar och Matrix). Kunden hade några egna filmklipp som vi kombinerade med inköpta klipp och gratisklipp från Pexels.

TRR Nyårsfilm

TRR ville dela med sig av tips och råd från en av deras Rådgivare för att reflektera över året som varit och passa på att önska ett gott nytt år till sina följare på LinkedIn och Facebook. 

Detta ville de göra med hjälp av en film. Jag satte ihop en och mot slutet animerade jag in fyrverkerier och en skålning. Händerna är del av en av deras befintliga illustrationer men omritade i Illustrator så att de istället för att göra high five skålar med bubbel. Det är en kort film men notera detaljer så som att fyrverkerierna beter sig olika och hur vätskan rör sig i glaset under skålen. 

Nomineringsfilm

Melander bygger inte bara byggnader utan även ett starkare arbetsgivarvarumärke där de är stolta över sina medarbetare och deras prestationer. Madeleine Jepsen nominerades till Årets byggkvinna 2021 för sina prestationer som platschef och produktionsledare. Med textunderlaget från deras arbetschef och porträttet på henne skrev jag ihop en inläggstext och skapade en kort nomineringsfilm.

 

Öppet hus

Några gånger om året håller Täby yrkesgymnasium öppet hus, i samband med det har Backoffice gjort deras kampanjer i sociala medier sedan några år tillbaka. Ofta har dessa bara bestått av en bild anpassad i de olika formaten. Denna gång föreslog jag att vi kunde göra rörliga kampanjer för att visa upp de olika programinriktingarna innan deras budskap ”steget närmre verkligheten” och slutklämmen om öppet hus. Kampanjerna riktar sig både till tonårsföräldrar och till tonåringar 13-17 år.

 

Födelsedagsloop

Dags att visa uppskattning till sina kollegor när de fyller år och vad passar då bättre än en personlig animation. Denna longboard-loop är gjord i Illustrator och After Effects. Här har ni Jessie – hennes favoritfärg är ljusrosa, hon är en jävel på växter och ständigt är hon i farten vare sig det är på hjul eller i sociala medier.

RÅ processoperatör

Det grymma gänget på RÅ har goda drycker och numera även en komplett flasklinje. Därför sökte de en processoperatör. Klippen är redigerade, ihopsatta och textade i Premiere Pro. Här har jag lagt fokus i att bearbeta klippen så att färgerna ska överensstämma genom hela filmen. 

Cykelkärlek

Ibland börjar vissa idéer till animationer med att man har två bilder, en hur det ska börja och en när den nått sin peak. Jag gjorde en ny illustration i adobe Illustrator med Cykelfrämjandets färger och stil. Därefter animerade jag den i after effects. Avslutningsvis skrev jag ihop en kort text för sociala medier till föreningens följare: ”Visa uppskattning och cykelkärlek idag ❤️ Passa på att serva cykeln eller ge bort medlemskap i Cykelfrämjandet. Glad alla hjärtans dag!”